Prečo to môj partner nevidí rovnako ako ja?

Minulý víkend sme navštívili Petřínske Zrkadlové bludisko v Prahe. Je to skvelá možnosť na chvíľku sa vidieť úplne inak a zároveň sa pri tom zabaviť. 🙂

Zuzka: „Teraz ma odfoť, pozri, aké mám dlhé nohy. :)“

Ja: „Aké dlhé nohy? Veď vyzeráš ako hobit! :D“

Zuzka: „????“

Lepšie to raz vidieť z môjho pohľadu ako 100x počuť:

Zakrivenie zrkadiel a naša rozdielna výška spôsobila, že svet v zrkadle vidíme rozdielne. Dokonca tú istú vec môžu vidieť dvaja ľudia úplne rozdielne. Jednoduchým testom je napr. nasledovná ilúzia. Čo vidíte na obrázku?

Zdroj: https://scienceprogress.org

Kačku, či zajaca? 🙂 Ja som ako prvého videl zajaca, moja manželka Zuzka zase kačku.

Tieto rozdiely vo vnímaní tej istej veci sa nazývajú paradigmy a vo svojej práci ich definoval americký lektor a tréner leadershipu Stephen Covey.

Paradigma je náš pohľad na svet, formovaný všetkým, čo ovplyvňovalo nás a naše životy. Paradigmy sú zdrojom našich postojov a nášho správania. Zvykneme si myslieť, že náš pohľad na svet je objektívny, že ho vidíme taký, aký je. No v skutočnosti ho vidíme cez našu optiku - cez nás samotných. Až keď vidíme svet aký je naozaj, vidíme pravdu.

Slovo paradigma má grécke korene s významom "vzor, predloha, šablóna". To, čo sa deje okolo nás, si zvykneme spájať s našimi očakávanými vzormi.

"Raz som sa viezol v električke, keď do nej nastúpila staručká pani. Hneď zamierila k sedadlu, kde sedel mladý chalan v čiernej mikine, s kapucňou na hlave. Miesto jej neuvoľnil, ako to zrejme pani očakávala a začala naňho sypať kritiku. Aká je tá dnešná mládež nevychovaná a drzá, a že už je nemožné nájsť niekoho so spôsobmi. Chalan sa len pozeral z okna a nevenoval jej pozornosť. 

Namiesto chlapca sa našiel niekto iný, kto jej ponúkol svoje miesto - no po sadnutí naďalej pokračovala vo svojom rozhorčenom prejave. 

Po niekoľkých zastávkach sa chlapec pozrel smerom k dverám. Zpod rukáva, ktorý mal pri okne, zrazu vytiahol 2 barle. Počkal, kým električka úplne zastaví a potom pomaly vyšiel von, krívajúc a podopierajúc sa o barly. 

Tvár tej starej pani sa úplne zmenila. Zrazu pochopila, že nesprávne vyhodnotila danú situáciu. Že jej paradigma, že dnešná mládež je celá nevychovaná, jej zahmlila reálny pohľad na svet. Zvyšok cesty sa už nesťažovala, len sa mlčky a zamyslene pozerala z okna, vyhýbajúc sa akémukoľvek očnému kontaktu. Zažila posun paradigmy v reálnom čase."

Pali

Paradigmy sú spôsob akým sa pozeráme na svet, ako ho vidíme. To, ako ho vidíme, ovplyvňuje naše konanie a to, čo robíme. A to, čo robíme, má dopad na to, čo dosiahneme - na naše výsledky.

Ak naša paradigma hovorí, že:

  • Všetci dobrí muži / ženy po 35ke sú už zadaní.
    Neochudobňujeme sa o možnosť stretnúť nášho vysnívaného partnera, keď sme už starší? Je láska obmedzená vekom? 🙂
  • Môj partner je veľmi iracionálny a jeho nápady sú "divné".
    Zažijeme v živote niečo spontánne, na čo budeme spomínať v starobe? Čo ak je to môj strach, ktorý by sme mohli spoločne prekonať a zažiť nieco neobyčajné?
  • Nie som dosť dobrý v práci a pravdepodobne zlyhám.
    Budeme mať motiváciu púšťať sa do niečoho nového a neznámeho? Získame tak v živote viac, ako máme teraz?
  • Gentlemani už vymreli.
    Veľmi častá paradigma. No ruku na srdce, dámy - dovolíte pánom byť galantnými alebo si dvere otvoríte radšej samy?

Výzva pre nás všetkých je zodpovedať si úprimne otázku - mám vo svojom živote a vzťahu paradigmy, ktoré mi zahmlievajú pohľad na mňa samotného alebo môjho partnera?

Pravdepodobne ste nejaké paradigmy u seba objavili. Otázka je, čo teraz? Dá sa paradigma zmeniť? Ak áno, ako?

Dobrá správa je, že paradigma sa zmeniť dá. A to hneď tromi rôznymi spôsobmi:

  • 1
    Prežitie silnej emócie
    V tomto prípade dochádza k zmene paradigmy doslova v jednej sekunde. Stalo sa to aj pani z nášho príbehu. Akonáhle si všimla, že chlapec má barle, uvedomila si, že nie každý mladý muž ju nechce pustiť len preto, že je nevychovaný. Môže mať aj úplne iný dôvod - napr. zdravotný problém.
  • 2
    Štúdium, učenie sa
    Vzdelávaním sa naše paradigmy postupne menia. Čím viac máme informácií, tým objektívnejší môžeme byť voči svetu. Napr. človek, ktorý chce predávať, si môže myslieť, že ak ho zákazník prvý krát odmietne, tak už mu nikdy nič nepredá. Keď sa však bude ďalej vzdelávať, zistí, že človek je najviac náchylný k nákupu až po štvrtom oslovení predajcom. U predajcu by nastala zmena paradigmy z "už ma raz odmietol, nič mu nepredám" na "musím ho osloviť aspoň 4 krát, aby si odo mňa niečo kúpil".
  • 3
    Zmena životnej role
    Naším presvedčením bolo napríklad to, že malé deti chodia spávať skoro - ideálne o siedmej večer a následne bohužial aj veľmi skoro vstávajú - cca o piatej ráno. Až do doby, kým sme sa sami nestali rodičmi. 😀 Vtedy sme zistili, že každé dieťatko má svoj vlastný spánkový rytmus a režim. Naša dcérka chodí spávať neskoro - o deviatej večer, no ráno si zase rada pospí do ôsmej. A to aj napriek tomu, že sme sa ju zo začiatku snažili "napasovať" do nášho presvedčenia. 🙂

Ak by ste chceli viac tipov, ako zlepšiť váš vzťah, nakuknite do nášho e-booku zdarma Zatočte so stereotypom vo vzťahu - ...a začnite už dnes. Nájdete v ňom aktivity, ktoré aj nám dlhodobo pomáhajú utužovať vzťah.

Toto chcem 🙂
Pali

Už viac ako 10 rokov sa venuje vytváraniu mostov medzi rôznymi ľudmi, tímami a spoločnosťami.

Budovanie silných vzťahov bol jedným z hlavných dôvodov, prečo sa ešte pred 30tkou vypracoval na pozíciu manažéra v svetovej korporácii, ktorá slúži 92 klientom z Forbes 100.

Objavil, že budovanie business a partnerských vzťahov má veľmi veľa spoločného a svojimi poznatkami sa snaží ukázať cestu k harmonickému vzťahu bez hádok, v ktorom si partneri budú môcť každý deň povedať “Spolu nás baví svet!”. Pali je autorom e-booku Ako raz a navždy porozumiete svojmu partnerovi.

Viac o Palim si prečítajte tu >>

Paliho môžete kontaktovať na pali@spolunasbavisvet.sk. Pripojte sa medzi páry, ktoré si každý deň hovoria "Spolu nás baví svet!" na Facebooku.

Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů